Biuro Rachunkowe IDEA
  • HOME
  • O FIRMIE
  • AKTUALNOŚCI
  • OFERTA
  • FAQ
  • KONTAKT
26 lutego 2020 przez admin 0
Aktualności, Odliczenia, Podatki, Przepisy

Wydatki na mieszkanie są kosztem firmy …

Wydatki na mieszkanie są kosztem firmy …
26 lutego 2020 przez admin 0
Aktualności, Odliczenia, Podatki, Przepisy

Wydatki na mieszkanie są kosztem firmy, nawet gdy nie ma wydzielonego pomieszczenia na biuro

Stanowisko ministerstwa jest jednoznaczne: Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów firmy wydatki związane z mieszkaniem nawet w sytuacji, gdy nie wydzielił on osobnego pomieszczenia na działalność gospodarczą. Możliwość uznania takich wydatków za koszty firmowe nie jest bowiem uzależniona od wyodrębnienia całego pomieszczenia na cele biurowe.

Głośny problem podniesiony w ostatnim czasie przez niektóre media został już w 2017 roku ostatecznie rozwiązany na korzyść przedsiębiorców. Stanowisko ministerstwa finansów, podparte wydaną wówczas interpretacją, rozwiewa bowiem wszelkie wątpliwości w tym temacie.

Przypomnijmy, że problem dotyczył drobnych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w prywatnym mieszkaniu lub domu. Bardzo często osoby takie wykorzystują na cele działalności jedynie część powierzchni domu lub mieszkania. W takim przypadku przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu nie tylko koszty bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (zakup towarów, telefony, paliwo), ale również koszty pośrednie, związane z utrzymaniem i eksploatacją mieszkania lub domu (np. czynsz, opłaty za prąd, gaz czy wodę).

Wydatki takie stanowią koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do powierzchni mieszkania wykorzystywanej dla celów działalności gospodarczej. Przykładowo, jeżeli do celów działalności gospodarczej wykorzystujemy 20% powierzchni mieszkania, to do kosztów uzyskania przychodów mamy prawo zaliczyć 20% wydatków ponoszonych na jego utrzymanie.

Na podobnej zasadzie, osoba prowadząca działalność gospodarczą w domu ma możliwość zaliczenia do kosztów firmy odpisów amortyzacyjnych od prywatnej nieruchomości czy też odsetek od prywatnego kredytu mieszkaniowego.

Problem podniesiony ponownie w ostatnim czasie związany był ze stanowiskiem niektórych organów skarbowych, które kwestionowały zasadność zaliczenia takich wydatków w koszty firmy, w sytuacji gdy na cele działalności nie zostało wydzielone osobne pomieszczenie.

Często bowiem zdarza się, że przedsiębiorca nie potrzebuje całkowicie wyodrębnionego na biuro pokoju, aby we własnym domu prowadzić działalność gospodarczą. W sytuacjach takich, przedsiębiorcy wystarcza więc, gdy usiądzie z komputerem w pokoju, który na co dzień wykorzystywany jest również w celach mieszkalnych.

Zdanie wyrażone w przeszłości przez niektórych urzędników skarbowych wskazywało na to, że sytuacja taka blokuje możliwość zaliczenia wydatków związanych z lokalem w koszty prowadzonej działalności. Stali oni bowiem na stanowisku, iż podstawą do zaliczenia takich kosztów jest wyodrębnienie na cele działalności gospodarczej całkowicie oddzielnego pomieszczenia, z przeznaczeniem wyłącznie na cele firmowe.

To stanowisko uznane zostało przez niektóre media jako pewnik, który powtarzany odpowiednio często, wywołał spore zaniepokojenie wśród tysięcy polskich przedsiębiorców, którzy od lat w ten właśnie sposób rozliczali koszty związane z prowadzoną w domu działalnością.

Kres tym medialnym doniesieniom zadaje jednak opublikowana już w 2017 roku odpowiedź Ministerstwa Finansów na wystosowaną w tej sprawie interpelację poselską, jak również treść interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 16957, ministerstwo wyjaśniło w sposób jednoznaczny, iż:

„Przepisy ustawy PIT nie uzależniają możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów od wyodrębnienia – w dosłownym (fizycznym) sensie – pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Podatnik powinien określić w jakiej części (jakim zakresie) lokal mieszkalny faktycznie służy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i wówczas może w odpowiedniej części zaliczyć poniesione wydatki do kosztów podatkowych.”

Pełna treść odpowiedzi na interpelację dostępna jest tutaj.

Co więcej, wkrótce po udzieleniu odpowiedzi przez ministerstwo, interpretację podatkową w tej sprawie wydał również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Interpretacja ta w sposób jednoznaczny potwierdza stanowisko Ministra Finansów, precyzując iż:

„Ustawa nie warunkuje możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na czynsz czy media od wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Jeżeli zatem takie wydatki pozostają w związku z uzyskanym przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu, to w takim zakresie wydatki te będą kwalifikowały się do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.”

Pełna treść interpretacji dostępna jest tutaj.

Jednocześnie, warto również przypomnieć, iż osoba, która prowadzi działalność gospodarczą w domu i nie wyodrębniła osobnego pomieszczenia na cele tej działalności, znajduje się w korzystniejszej sytuacji z punktu widzenia podatku od nieruchomości.

Wysokość podatku od nieruchomości zależy bowiem od tego, na jakie cele zajęta jest dana powierzchnia. Jeżeli pomieszczenie zajęte jest do celów prowadzenia działalności gospodarczej, to stawka podatku od nieruchomości jest znacznie wyższa niż w przypadku powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne. Ta różnica w wysokości stawek podatku może być nawet 30-krotna.

Zgodnie ze stanowiskiem organów skarbowych, sądów, jak również samego ministerstwa finansów, wyższa stawka podatku od nieruchomości (właściwa dla powierzchni firmowej) ma zastosowanie tylko wtedy, gdy dana powierzchnia jest zajęta wyłącznie na cele prowadzenia działalności gospodarczej. Wyższa stawka nie ma jednak zastosowania w przypadku, gdy dana powierzchnia wykorzystywana jest zarówno do celów firmowych, jak i do celów mieszkalnych. W przypadku więc, gdy przedsiębiorca nie wyodrębnił na cele firmowe osobnego pomieszczenia i jest ono wykorzystywane również w celach mieszkalnych, do powierzchni takiej zastosowanie będzie miała niższa stawka podatku właściwa dla powierzchni mieszkalnej.

Obecne interpretacje podatkowe wskazują więc nie tylko na to, że przedsiębiorca – który nie wyodrębnił oddzielnego pomieszczenia na biuro – ma prawo do zaliczenia wydatków lokalowych do kosztów firmy. Okazuje się wręcz, że brak odrębnego pomieszczenia – zgodnie z obecnym orzecznictwem – stawia takiego przedsiębiorcę w znacznie lepszej sytuacji podatkowej.

na podstawie strony POX.PL – Wydatki na mieszkanie są kosztem firmy, nawet gdy nie ma wydzielonego pomieszczenia na biuro

Poprzedni artykułUwaga na fałszywe e-maile !!!Następny artykuł Ulga termomodernizacyjna

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dzięki przygotowanym skrótom szybko przemieść się do wybranej części naszej strony.

KATEGORIE WPISÓW

  • Aktualności (19)
  • Bez kategorii (2)
  • Kadry (3)
  • Odliczenia (6)
  • Podatki (10)
  • Pozostałe (6)
  • Przepisy (13)
  • VAT (7)

NAJNOWSZE WPISY

Koszty działalności w mieszkaniu2 listopada 2022
Nowy Polski Ład – Poradniki3 grudnia 2021
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania danych od 2023 roku30 września 2021

Biuro Rachunkowe IDEA

ul. Molenda 1C,
95-080 Tuszyn
NIP:  7711558763
REGON: 381033263
tel: 607 617 000
tel: 505 467 921
biuro@br-idea.pl

Ostatnie wpisy

Koszty działalności w mieszkaniu2 listopada 2022
Nowy Polski Ład – Poradniki3 grudnia 2021
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania danych od 2023 roku30 września 2021

Kategorie

  • Aktualności (19)
  • Bez kategorii (2)
  • Kadry (3)
  • Odliczenia (6)
  • Podatki (10)
  • Pozostałe (6)
  • Przepisy (13)
  • VAT (7)

DODATKOWE INFORMACJE

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • FAQ
Copyright © 2025, Biuro Rachunkowe IDEA Tuszyn

UKRYTY PANEL

Dzięki przygotowanym skrótom szybko przemieść się do wybranej części naszej strony.

KATEGORIE WPISÓW

  • Aktualności (19)
  • Bez kategorii (2)
  • Kadry (3)
  • Odliczenia (6)
  • Podatki (10)
  • Pozostałe (6)
  • Przepisy (13)
  • VAT (7)

NAJNOWSZE WPISY

Koszty działalności w mieszkaniu2 listopada 2022
Nowy Polski Ład – Poradniki3 grudnia 2021
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania danych od 2023 roku30 września 2021
Ta strona korzysta z ciasteczek i są one niezbędne do jej prawidłowego działania. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. ROZUMIEMDOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Polityka prywatności

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT