Biuro Rachunkowe IDEA
  • HOME
  • O FIRMIE
  • AKTUALNOŚCI
  • OFERTA
  • FAQ
  • KONTAKT
2 listopada 2022 przez admin 0
Aktualności, Kadry, Odliczenia, Podatki, Pozostałe, Przepisy, VAT

Koszty działalności w mieszkaniu

Koszty działalności w mieszkaniu
2 listopada 2022 przez admin 0
Aktualności, Kadry, Odliczenia, Podatki, Pozostałe, Przepisy, VAT

Działalność w mieszkaniu a koszty. Dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Fiskus zgadza się na rozliczanie mieszkania w działalności gospodarczej bez wydzielania osobnego pomieszczenia na te cele. Dopuszcza też możliwość przeznaczenia do działalności części wspólnych lokalu.

Działalność w mieszkaniu a koszty 

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą niejednokrotnie jako pierwszy lokal, w którym jest ona prowadzona, wskazują swoje mieszkanie. Czas pandemii i postępująca digitalizacja sprzyjają zwiększaniu się liczby firm prowadzonych z domu.

Jak rozliczyć koszty mieszkania pod działalność?

Fiskus kwestionował możliwość rozliczania w działalności gospodarczej kosztów związanych z użytkowaniem mieszkania, jeśli przedsiębiorca nie wydzielił w tym celu odrębnego pomieszczenia, np. jednego pokoju. Jednak zgodnie z obecnym podejściem przedsiębiorca może to samo pomieszczenie wykorzystywać zarówno na cele mieszkaniowe, jak i prowadzonej działalności. W takim przypadku warto wyliczyć jaki procent przestrzeni wykorzystywany jest na cele działalności i wykazać, przez ile godzin w ciągu doby przedsiębiorca wykorzystuje pomieszczenie na potrzeby firmy. Jeśli spędza w nim 8 godzin w ciągu doby na pracy, a przez pozostały czas jest to np. jego salon, dzieli się tę powierzchnię przez 24 godziny i mnoży razy 8. Przed fiskusem ciężko byłoby bowiem udowodnić, że pracuje się w danym miejscu 24/7.

Z takim podejściem również zgadza się Dyrektor KIS wskazując, że nie ma potrzeby wydzielania w mieszkaniu odrębnego pomieszczenia: „przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazują, że możliwość zaliczenia wydatków na użytkowanie nieruchomości do kosztów uzyskania przychodów zależy od fizycznego wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność. Podatnik powinien określić, jaka część lokalu mieszkalnego faktycznie służy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wówczas może w odpowiednim udziale i proporcji zaliczyć poniesione wydatki do kosztów podatkowych”.

Jednak jeśli w mieszkaniu przedsiębiorca wydzieli jedno pomieszczenie na swoje „biuro”, to nie ma już potrzeby dzielenia powierzchni przez liczbę godzin pracy, ponieważ to konkretne pomieszczenie będzie służyć tylko celom służbowym.

Po ustaleniu odpowiedniego wskaźnika przedsiębiorca zaliczy do kosztów działalności gospodarczej także część kosztów prądu czy ogrzewania mieszkania. W przypadku, gdy nieruchomość jest finansowana z kredytu, to może zaliczyć do kosztów również część odsetek od kredytu.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty. Ewolucja interpretacji

Podejście fiskusa do rozliczania kosztów zwianych z utrzymaniem mieszkania lub domu w działalności gospodarczej ciągle ewoluuje. 15 września Dyrektor KIS zmienił wcześniejszą interpretację uznając, że kosztem mogą być odsetki od kredytu w proporcji przypadającej również na część powierzchni ogólnego użytku, tj. kuchni, toalety i korytarza.

Dlatego w mojej ocenie również czynsz i inne opłaty w odpowiedniej proporcji na części wspólne mógłby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. W dobie szalejących cen energii możliwość uwzględnienia w kosztach części wydatków na prąd może w pewnym stopniu niwelować podwyżki. Jeśli przedsiębiorca, np. kosmetyczka, przyjmuje u siebie klientów, to często poruszają się po korytarzu, mogą korzystać z toalety, podawana jest im kawa.

Podkreślam jednak, że warto zadbać o indywidualną interpretację sytuacji danego podatnika. Przypomnijmy też, że od 1 stycznia 2023 r. już nie będzie można amortyzować lokali mieszkalnych, jednak wydatki dalej będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu.

               

Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt

na podstawie strony INFOR.PL – „Działalność w mieszkaniu – fiskus zgadza się na koszty!„

Poprzedni artykułNowy Polski Ład - Poradniki

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dzięki przygotowanym skrótom szybko przemieść się do wybranej części naszej strony.

KATEGORIE WPISÓW

  • Aktualności (19)
  • Bez kategorii (2)
  • Kadry (3)
  • Odliczenia (6)
  • Podatki (10)
  • Pozostałe (6)
  • Przepisy (13)
  • VAT (7)

NAJNOWSZE WPISY

Koszty działalności w mieszkaniu2 listopada 2022
Nowy Polski Ład – Poradniki3 grudnia 2021
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania danych od 2023 roku30 września 2021

Biuro Rachunkowe IDEA

ul. Molenda 1C,
95-080 Tuszyn
NIP:  7711558763
REGON: 381033263
tel: 607 617 000
tel: 505 467 921
biuro@br-idea.pl

Ostatnie wpisy

Koszty działalności w mieszkaniu2 listopada 2022
Nowy Polski Ład – Poradniki3 grudnia 2021
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania danych od 2023 roku30 września 2021

Kategorie

  • Aktualności (19)
  • Bez kategorii (2)
  • Kadry (3)
  • Odliczenia (6)
  • Podatki (10)
  • Pozostałe (6)
  • Przepisy (13)
  • VAT (7)

DODATKOWE INFORMACJE

  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • FAQ
Copyright © 2025, Biuro Rachunkowe IDEA Tuszyn

UKRYTY PANEL

Dzięki przygotowanym skrótom szybko przemieść się do wybranej części naszej strony.

KATEGORIE WPISÓW

  • Aktualności (19)
  • Bez kategorii (2)
  • Kadry (3)
  • Odliczenia (6)
  • Podatki (10)
  • Pozostałe (6)
  • Przepisy (13)
  • VAT (7)

NAJNOWSZE WPISY

Koszty działalności w mieszkaniu2 listopada 2022
Nowy Polski Ład – Poradniki3 grudnia 2021
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania danych od 2023 roku30 września 2021
Ta strona korzysta z ciasteczek i są one niezbędne do jej prawidłowego działania. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. ROZUMIEMDOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Polityka prywatności

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT